Συντάκτης: Aλέξανδρος Γιατζίδης, M.D., medlabnews.gr
Τους τελευταίους μήνεςαρκετές φορές έγραψα για την οικονομική κρίση και τις συνέπειες που έχει αυτήστην υγεία μας. Από το 2008 ο Παγκόσμιος Οργανισμός Υγείας είχε προειδοποιήσειότι η οικονομική κρίση πλήττει σοβαρά την ψυχική υγεία. Τότεαδιαφορούσαμε διότι είχαμε ακόμη ελπίδες, αλλά τώρα βιώνουμε επώδυνα αυτή τηνπροειδοποίηση. Τα τραγικά περιστατικά αυξάνονται δραματικά. Χρέη, ανεργία,δυσβάσταχτο κόστος ζωής και αυξημένες οικονομικές υποχρεώσεις οδηγούν ολοένακαι περισσότερους Έλληνες στην αυτοκτονία. Δυστυχώς τα περιστατικάαυτοκτονιών έχουν αυξηθεί.
Στην κλιμάκωση αυτής τηςκατάστασης έρχεται να προστεθεί η πείνα. Η πείνα που αγγίζει ολόκληρεςοικογένειες και φυσικά τα παιδιά. Ολοένα και περισσότεροιάνθρωποι που χάνουν τις δουλειές τους, συνεπώς και το εισόδημά τους, μεαποτέλεσμα σταδιακά να περιέρχονται σε συνθήκες φτώχειας. Έγραψασχετικά τον περασμένο Οκτώβριο στο medlabnews.gr τοάρθρο με τίτλο "Η Ελλάδα του 2011 αντιμέτωπη με την πείνα” και ακολούθησαν πολλά άρθρα σχετικά στον έντυπο καιηλεκτρονικό τύπο.
Περισσότερο κινδυνεύουν από τον υποσιτισμό τα παιδιάγιατί ο οργανισμός τους είναι αδύναμος και βρίσκεται στη φάση της ανάπτυξης.Χωρίς την κατάλληλη τροφή τα παιδιά δεν μπορούν να αναπτυχθούν όπως πρέπει. Παρά τογεγονός ότι η φτώχεια φέρνει ένα παιδί σε κίνδυνο για την υγεία του, σημαντικόείναι ότι μπορεί να αυξήσει την πιθανότητα της ψυχοκοινωνικής δυσλειτουργίαςκαι μπορεί να παράγει ορισμένες σημαντικές αρνητικές συνέπειες στη συμπεριφορά.Συγκεκριμένα, μελέτες δείχνουν ότι πεινασμένα παιδιά δείχνουν υψηλότερα επίπεδαάγχους και ευερεθιστότητας, επιθετική και αντιδραστική συμπεριφορά προς τα άλλαπαιδιά συνομήλικα παιδιά που δεν είναι πεινασμένα. Τα ευρήματα αυτάσυμπληρώνουν μελέτες της συμπεριφοράς που έχουν γίνει σε αναπτυσσόμενες χώρεςμε χρόνιο υποσιτισμό, έχουν διαπιστώσει ότι σχολικής ηλικίας πεινασμένα παιδιάείναι πιο πιθανό να είναι ανήσυχοι και οξύθυμοι, και δείχνουν σχέση μεταξύ τηςεπιθετικότητας και της πείνας.
Για να μπορέσουμε να αντιμετωπίσουμε την πείνα και τον υποσιτισμό καιμάλιστα στα παιδιά θα πρέπει πρώτα να εντοπιστεί το πρόβλημα.
Με το πρόβλημα έρχεται άμεσα σε επαφή ο εκπαιδευτικός, που δυστυχώς είναιαυτός που καλείται να το διερευνήσει με πολύ λεπτούς χειρισμούς, μια και τοπαιδί έχει τη δική του αξιοπρέπεια και πολλές φορές δεν θέλει να εξωτερικεύσειαυτό που του συμβαίνει. Σε μελέτη που κάναμε στο MEDLAB ΙΑΤΡΙΚΟ ΙΝΣΤΙΤΟΥΤΟπροσαρμόσαμε ένα ερωτηματολόγιο που χρησιμοποίησε η Αμερικάνικη ΠαιδιατρικήΕταιρία. Συγκεκριμένα:
Οκτώ ερωτήσεις που μπορεί να βοηθήσουν για τηνκαταγραφή, τον έλεγχο και για τη μέτρηση της πείνας στην παιδική ηλικία
1. | Μήπως στο σπίτι σας πάντα τελειώνουν τα χρήματα που προορίζονται για την αγορά τροφίμων που είναι απαραίτητα για ένα γεύμα; |
2. | Μήπως εσείς ή τα υπόλοιπα ενήλικα μέλη της οικογένειας τρώνε λιγότερο από ό,τι αισθάνεστε ότι πρέπει, επειδή δεν υπήρχαν αρκετά χρήματα για να αγοράσουν τρόφιμα; |
3. | Μήπως το παιδί σας τρώει λιγότερο από ό, τι κρίνετε ότι θα πρέπει, επειδή δεν υπήρχαν αρκετά χρήματα για να αγοραστούν τρόφιμα; |
4. | Μήπως το παιδί σας λέει ότι είναι είναι πεινασμένο, γιατί δεν υπήρχε αρκετό φαγητό στο σπίτι; |
5. | Μήπως το παιδί σας πάει για ύπνο πεινασμένο, επειδή δεν υπήρχαν αρκετά χρήματα για να αγοραστούν τρόφιμα; |
6. | Μήπως κόβετε ποτέ την ποσότητα στα γεύματα που έκαναν παλαιότερα, ή παραλείπετε γεύματα, επειδή δεν υπήρχαν αρκετά χρήματα για να αγοράσουν τρόφιμα; |
7. | Μήπως εσείς ή τα ενήλικα μέλη της οικογένειάς σας κόβετε το μέγεθος των γευμάτων σας ή παραλείπετε γεύματα, επειδή δεν υπήρχαν αρκετά χρήματα για να αγοραστούν τρόφιμα; |
8. | Έχετε ποτέ αναγκαστεί να υποκαταστήσετε καθημερινά τρόφιμα με κάτι άλλο (όπως ζωοτροφές), επειδή τελειώνουν τα χρήματα για να αγοραστούν τρόφιμα για ένα γεύμα; |
Στηνσυνέχεια και αφού αποκλειστεί η πιθανότητα κάποιου παθολογικού προβλήματοςκάνοντας εκτίμηση της θρέψης με την συμβολή γιατρού, ο εκπαιδευτικός έχει πολύσημαντικό ρόλο.
Επειδήτο πρωινό είναι το πιο σημαντικό γεύμα της ημέρας, τα παιδιά που δεν τρώνεπρωινό, δεν παίρνουν τα απαραίτητα θρεπτικά συστατικά, ώστε το σώμα τους ναέχει αρκετή ενέργεια για να είναι συγκεντρωμένα και να μπορούν να αποδώσουν σταμαθήματα τους.
Πρέπει να σημειώσουμε ότι είναι απαραίτητο να μην ξεχωρίστουν αυτά τα παιδιά από τα άλλα. Είναι απαραίτητο να γίνουν ενέργειες, με μεγάλη προσοχή.
Έτσι ίσως με την βοήθεια των συλλόγων γονέων, είτε του δήμου, τηςεκκλησίας, είτε της κεντρικής πολιτείας να θεσπιστεί για όλα τα παιδιά (για ναμην γίνουν διακρίσεις) να τους διανέμεται πρωινό. Το πρωινό γεύμα βελτιώνει τηυγεία των παιδιών. Ελαχιστοποιεί τα συμπτώματα πείνας που μπορεί να προκαλέσουνυπνηλία, ανησυχία, κόπωση, πονοκέφαλο και βοηθά τα παιδιά να σκέφτονται πιογρήγορα και να είναι πιο ήρεμα. Επίσης βοηθάει να καταναλώσουν απαραίτηταθρεπτικά συστατικά για την ανάπτυξη τους, να έχουν μικρότερα επίπεδαχοληστερίνης στο αίμα, να αποφύγουν τον στομαχόπονο και τα κρυολογήματα αλλάκαι να ελέγχουν καλύτερα το σωματικό τους βάρος.
Το κοινωνικοοικονομικό όφελος, μιας τέτοιας ενέργειας είναι πολύ σημαντικό. Αφενός θα βοηθήσει έμμεσα τις οικογένειες που έχουν πρόβλημα αφετέρου θα βοηθήσει την υγεία των παιδιών αυτών. Συμβάλλοντας στην υγεία των πολιτών του αύριο, της χώρας μας, είναι προφανή τα μεσομακροπρόθεσμα οφέλη, του συστήματος υγείας.
Έτσι ίσως με την βοήθεια των συλλόγων γονέων, είτε του δήμου, τηςεκκλησίας, είτε της κεντρικής πολιτείας να θεσπιστεί για όλα τα παιδιά (για ναμην γίνουν διακρίσεις) να τους διανέμεται πρωινό. Το πρωινό γεύμα βελτιώνει τηυγεία των παιδιών. Ελαχιστοποιεί τα συμπτώματα πείνας που μπορεί να προκαλέσουνυπνηλία, ανησυχία, κόπωση, πονοκέφαλο και βοηθά τα παιδιά να σκέφτονται πιογρήγορα και να είναι πιο ήρεμα. Επίσης βοηθάει να καταναλώσουν απαραίτηταθρεπτικά συστατικά για την ανάπτυξη τους, να έχουν μικρότερα επίπεδαχοληστερίνης στο αίμα, να αποφύγουν τον στομαχόπονο και τα κρυολογήματα αλλάκαι να ελέγχουν καλύτερα το σωματικό τους βάρος.
Το κοινωνικοοικονομικό όφελος, μιας τέτοιας ενέργειας είναι πολύ σημαντικό. Αφενός θα βοηθήσει έμμεσα τις οικογένειες που έχουν πρόβλημα αφετέρου θα βοηθήσει την υγεία των παιδιών αυτών. Συμβάλλοντας στην υγεία των πολιτών του αύριο, της χώρας μας, είναι προφανή τα μεσομακροπρόθεσμα οφέλη, του συστήματος υγείας.
http://www.worldhunger.org
REFERENCES
Yip R, Parvanta I, Scanlon K, et al. Pediatricnutrition surveillance
system United States 1980–1991. Morbidity andMortality World Report.
Atlanta, GA: US Department of Health and Human Services,Public
Health Service; 1992
Nestle M, Gutmacher S. Hunger in the United States:rationale, methods,
and policy implications of state hunger surveys. JNutr Educ.1992;24:18s-22s
Campbell CC. Food insecurity: a nutritional outcome ora predictor
variable? J Nutr. 1991;121:408–415
Wehler CA, Scott RI, Anderson JJ, et al. The CommunityChildhood
Hunger Identification Project: a model of domestichunger—
demonstration project in Seattle, Washington. JNutr Educ. 1992;24:29S-35S
Belle D. Poverty and women’s mental health. AmPsychol. 1990;45:385–389
Rutter M. Parental mental disorder as a psychiatricrisk factor. In: Hales
R, Frances A, eds. American Psychiatric AssociationAnnual Review. Washington,
DC: American Psychiatric Press; 1987;6:647–663
Pagano M, Murphy JM, Pedersen M, et al. Screening forpsychosocial
problems in 4–5 year olds during routine EPSDTexaminations: validity
and reliability in a Mexican-American sample. ClinPediatr. 1996;35:139–146
Murphy JM, Ichinose C, Hicks RC, et al. Utility of thePediatric Symptom
Checklist as a psychosocial screen in EPSDT. JPediatr. 1996;129:864–869
Holahan CJ, Moos RH. Risk, resistance andpsychological distress: a
longitudinal analysis with adults and children. JAbnorm Psychol. 1987;96:3–13
Hammen C, Adrian C, Gordon D, Burge D, Jaenicke C,Hiroto D.
Children of depressed mothers: maternal strain andsymptom predictors
of dysfunction. J Abnorm Psychol. 1987;96:190–198
0 comments:
Δημοσίευση σχολίου